Вітаємо відвідувачів нашого блогу. Будемо радіВашим коментарям

Вітаємо відвідувачів нашого блогу. Будемо радіВашим коментарям
Вітаємо відвідувачів нашого блогу. Будемо раді Вашим коментарям

понеділок, 26 лютого 2018 р.



Цінності сімейного виховання  в дошкільному навчальному закладі

СІМ'Я - ЦЕ ТЕ ПЕРВИННЕ СЕРЕДОВИЩЕ,
ДЕ ЛЮДИНА ПОВИННА ВЧИТИСЯ ТВОРИТИ ДОБРО.
Василь Сухомлинський

         «Духовний світ дитини - ніжна квітка троянди, на якій мерехтливо тремтить краплинка ранкової роси. Треба зірвати квітку так, щоб краплинка не впала"  – так поетично виразив глибоку думку Василь Сухомлинський . А вирощують ці квіти насамперед у родині: батьки самою природою призначені і суспільством уповноважені бути першими вихователями своїх дітей. Саме вони разом з іншими допомагають дітям набратися сил і розуму, освоїти основи людської культури, підготуватися до самостійного життя і праці. У родині закладається фундамент особистості зростаючої людини, і в ній же відбувається його розвиток і становлення як громадянина. Виховання дітей – найважливіша область нашого життя. Наші діти – це майбутні громадяни нашої країни і громадяни світу. Вони будуть діяти історію. Наші діти – це майбутні батьки і матері, вони теж будуть вихователями своїх дітей.
         Крокуючи по планеті, ім’я якої ДИТИНСТВО, наш колектив неодноразово задумувався, як виховати справжню людину майбутнього. Вивчивши досвід роботи багатьох видатних педагогів ми обрали педагогічну технологію В.О.Сухомлинського. Визнання безумовної цінності людської особистості, її індивідуальності, неповторності внутрішнього світу  - найважливіша гуманістична ідея педагогічної спадщини Сухомлинського.Взявши за основу вчення великого ПЕДАГОГА педагогічний коллектив нашого ДНЗ створив для дітей відповідне предметне середовище: кімнату театралізованої діяльності, куточок  Казки, куточок мислення. Вже стало традицією проводити виховні заходи, оповідальні години за літературними творами  Сухомлинського, виготовлено методичні посібники. Роботу з дошкільнятами в повсякденному житті доповнює гурткова робота з театрального мистецтва. Всі умови, що створені у нашому дитсадку дають можливість зрозуміти – у нас все для ДИТИНИ, для виховання добросердечної людини.
        Сім’я і дитячий садок характеризуються специфічними можливостями у формуванні у дошкільника змістовного «образу сім’ї», що є основою для диференціації пріоритетних сфер їх впливу в цьому процесі.
        Сім’я — визначає ступінь багатства, насиченості поверхневого рівня «образу сім’ї» (накопичення дитиною різноманітних вражень, набуття досвіду емоційного переживання сімейних ситуацій, засвоєння способів взаємодії з близькими людьми).
        Дитячий садок — організовує збагачення, уточнення, узагальнення, коригування уявлень дітей про сім’ю, сімейний уклад; формування ціннісних орієнтацій, організацію діяльності дітей, що дає вираз почуттів дітей до батьків, іншим членам родини; непрямий вплив на зміст дитячого «образу сім’ї» через підвищення психолого-педагогічної культури батьків.
        Таким чином, сім’я більшою мірою впливає на поверхневий рівень «образу сім’ї», а дитячий садок — на ядерний.
        Спираючись на вищезазначені факти, можна зробити висновок, що сімʼя і дошкільний заклад – два важливі інститути соціалізації дитини. Їх виховні функції різні, але для досягнення повноцінної і успішної соціалізації дитини-дошкільника необхідна їх комплексна взаємодія. Якщо дошкільний навчальний заклад сприяє інтеграції (уніфікації) дитини в соціумі, то сімʼя покликана забезпечити індивідуалізацію (диференціацію) дитячого розвитку .
       Вивчаючи педагогічну публіцистику і аналізуючи практичну роботу в дошкільному закладі, я виділила для себе проблему — недостатнє формування сімейних цінностей. Найчастіше виховання дітей молодими батьками орієнтоване на ранній розвиток, досягнення успіхів вже в дитячому саду. До дітей пред’являються досить високі вимоги, підвищується навчальне навантаження, а тепла і ласки діти отримують все менше. У зв’язку з цим, у дошкільнят починає формуватися уявлення про сім’ю, як про дуже вимогливому співтоваристві. Високоосвічені батьки обрушують на дітей масу виховних впливів, сподіваючись підготувати дитину до дорослого життя найкращим чином. При цьому не береться величезний пласт виховної роботи — виховання сімейних почуттів, розуміння цінності родинних зв’язків. Саме тому, на мій погляд, існує нагальна необхідність формувати у дітей початку сімейних цінностей. Здавалося б — в чому проблема? Адже діти і так люблять своїх батьків — якими б вони не були. Однак не в будь-якій сім’ї рідні люди вміють проявляти свої почуття, доброту, любов, турботу. Я вважаю, що цього можна і потрібно навчити дитину в дитячому саду.
        Говорячи про формування сімейних цінностей, як уже було сказано вище, треба починати роботу з коригування батьківських установок. Адже саме у батьків дитина вчиться виявляти свої почуття, свої уподобання. У сім’ї він бачить зразки поведінки, коли рідні підтримують один за одного у важкій ситуації, діляться душевним теплом і ласкою. Тому виховна система повинна охоплювати в першу чергу батьків, пропонуючи такі форми роботи, які найбільшою мірою зацікавлять дорослих.
        В Інтернеті створено «Віртуальну учительську» - http://qoo.by/3Uhe,блог директора ДНЗ «Управлінська діяльність» - https://zaviduvach.blogspot.com, сайт ДНЗ №3«Буратіно» http://qoo.by/3Uhx, спільнота «Педагоги» в «Google+» - http://qoo.by/3UhH .
         Портал садка доступний для різних груп користувачів засобами інтернет-технологій, який отримали доступ до інформації. Цей інформаційний ресурс призначений для надання дітям, їх батькам, педагогам різноманітної інформації про історію закладу,педагогічний колектив, про останнім події, що відбулися. Він надає можливість спілкування батьків і педагогів. Тут можна дізнатися про результати інноваційної діяльності садка, про зміцнення його матеріально- технічної бази. Завдяки такому ресурсу з використанням Google технологій ми здійснюємо дистанційну форму спілкування з батьками вихованців, а саме «навчальні заняття» , обговорення тощо.
         При цьому користувачі отримують доступ до потрібних даних як локально, так і через мережу Інтернет. Об’єм даних, якими може оперувати кожен з користувачів, визначається в залежності від прав, наданих адміністраторам ДНЗ. При користуванні WEB-сайтом без авторизації доступна лише публічна інформація. При авторизованому доступі уповноважені особи отримують детальну інформацію згідно зі своїми правами.
Наявність у дитячого саду офіційного сайту в мережі Інтернет надає батькам можливість оперативного отримання інформації про життя ДНЗ, групи, проводяться заходи, новинах.
         Створення і функціонування сайту навчального закладу направлені на вирішення наступних завдань:
- формування цілісного позитивного іміджу навчального закладу;
- удосконалення інформованості батьків про якість освітніх послуг в установі;
- створення умов для взаємодії учасників освітнього процесу, соціальних партнерів навчального закладу;
- здійснення обміну педагогічним досвідом;
- стимулювання творчої активності педагогів.
         Сучасні батьки мало стали звертати увагу на інформаційні папки-пересування в групах, рідко помічають оголошення, доки вихователь не зверне увагу. Незважаючи на свою зайнятість, перевірити електронну пошту завжди знайдеться час. А також заглянути на офіційний сайт дитячого саду в пошуках новин та фотозвітів з заходів. Крім цього сайт дитячого саду або інших освітніх установ може стати для батьків джерелом інформації навчального, методичного або виховного характеру. Зі сторінок таких сайтів батьки можуть отримати інформацію про методи збереження здоров'я дітей, їх безпеки, правила поведінки дитини в сім'ї та в суспільстві, корисні поради з навчання і виховання дошкільнят.
           Для того, щоб привернути увагу батьків до сайту, необхідно позначити найбільш цікаві з точки зору батьків розділи.
           На сайті ДНЗ батьки можуть отримати повну інформацію про колектив дитячого садка: педагогів, фахівців, мед. персонал, адміністрації.
Дуже цікавим буде батькам ознайомитися з інтер'єром дитячого садка. Адже не організуєш кожному батьку екскурсію по дитячому саду, та ще з докладним описом посібників і обладнання кабінетів фахівців. На сайті можна побачити фотографії та коментарі до них.
           Обов'язковим є наявність контактів, щоб батьки могли залишати свої відгуки, коментарі, запитання. Також активною формою є гостьова книга, опитування, можливість залишати коментарі - тобто батько може не тільки читати інформацію, але і спілкуватися з працівниками дитячого садка.
Знакомившись, періодично, за новинами на сайті, у батьків складається цілісний образ про колектив, заходи, життя дитячого саду. Не дивно, що батьки хочуть якомога більше знати про те місце і про тих людей, які проводять з його дитиною більшу частину дня.
Батьки дитячого садка регулярно відвідують наш сайт, стежать за новинами, конкурсами, залишають коментарі в гостьовій книзі.
         Ми використовуємо наступні стратегії сприяння співробітництву батьків, дітей у справі навчання ІКТ:
- семінари для невеликих груп батьків, де вони можуть обговорити те, як їхні діти працюють з ІКТ;
- організація виставок дитячих робіт, виконаних за допомогою ІКТ  для того, щоб продемонструвати успіхи дітей і пробудити загальний інтерес до ІКТ;
- залучення батьків до роботи з дітьми в групі;
-консультування батьків щодо цифрових освітніх ресурсів, які можна придбати спеціально для користування вдома.
        Ми бачимо, що  робота з батьками допомагає педагогам формувати у дітей правильне ставлення до комп’ютера. Батьки стають союзниками педагогів в упорядкуванні використання ІКТ дітьми вдома . Більшість батьків підтримують стратегію ДНЗ і переносять досвід застосування ІКТ з нашого дошкільного закладу до себе додому.
        Розповіді дітей надихають батьків, а результати роботи дітей на комп’ютерних заняттях щотижня приносять батькам задоволення. Цей підхід підтримують фахівці — психологи , оскільки він сприяє створенню єдиного середовища розвитку дитини. Для того щоб зменшити ризики, пов’язані із застосуванням ІКТ вдома, пропонуються різні методичні рекомендації.
       Якщо ми хочемо залучити батьків до співпрці, нам слід знати, що роблять діти на комп’ютерах в домашніх умовах. У прагненні досягти освітніх цілей необхідно також спробувати ефективно використовувати отриманий вдома досвід застосування ІКТ. Як ми дізнаємося про цей досвід ? Ми обговорюємо ці питання з дітьми. Ми проводимо опитування батьків, щоб дізнатися, що роблять діти за допомогою ІКТ вдома, і чи знають батьки про те, чим займаються їхні діти наодинці з комп’ютером. Ми прагнемо використовувати всі навички використання ІКТ, придбані дітьми вдома.
Ми хочемо, щоб діти брали наші правила і підходи, а вдома виконували за допомогою ІКТ роботи, подібні тим, які виконують в ДНЗ.
У результаті спільних зусиль батьків і педагогів у питаннях виховання та навчання дітей знайдений єдиний підхід до утворення і розвитку дошкільнят та сформульовані єдині вимоги до цих процесів; створене єдине середовище розвитку; здійснена спадкоємність між двома важливими громадськими установами — сім’єю і дитячим садом; питання адаптації та соціалізації вирішені завдяки реалізації принципу індивідуальності. Ми спостерігаємо також зниження тривоги у батьків.
Наш дошкільний заклад для досягнення цих цілей використовує такі форми та інструменти:
- залучення батьків в різні види діяльності ДНЗ;
-організація відкритих занять для батьків, в ході яких ми демонструємо свій підхід до застосування ІКТ і до діяльності із застосуванням ІКТ;
- організація спеціальних семінарів для батьків, на них ми доводимо обгрунтованість наших «правил роботи з комп’ютером», які батькам слід прийняти і вдома;
-проведення зборів з батьками, на яких ми пояснюємо їм політику інтеграції ІКТ, роз’яснюємо головні освітні завдання, форми і види роботи. Ми застосовуємо ІКТ при демонстрації відеозаписів проектів і діяльності дітей;
- створення та збір електронних портфелів дитячої творчості протягом усього навчального року; потім ми роздаємо ці колекції батькам на CD або DVD.
Яку роль відіграють батьки в цьому партнерстві з ДНЗ ? Як ми помітили, вони іноді:
- виступають ініціаторами початку або подальшого розширення в ДНЗ процесу інтеграції ІКТ або спонукають ДНЗ до відповідних дій;
- допомагають оснащувати ДНЗ обладнанням і програмним забезпеченням;
- постачають ДНЗ витратними матеріалами (картриджами для принтерів, папером, CD дисками т.д.);
допомагають управлятися з обладнанням і програмним забезпеченням;
- схвалюють освітні програми , цілі і форми освіти ;
- схвалюють або коментують вибір програмних продуктів ;
- співпрацюють з ДНЗ і вчаться на досвіді і технологіях ДНЗ в інтересах розвитку дітей ;
- спостерігають і критично оцінюють освітній процес .
         На сучасному етапі, коли дошкільна освіта переходить на нову модель освіти дітей, часто можна зустріти негативну реакцію з боку батьків по відношенню до сучасних умов утримання дітей у дитячому садку, щоб не допустити поширення і посилення негативних реакцій, педагогам дошкільних закладів необхідно вибудувати ефективну взаємодію з батьками вихованців.
Наш садочок являється опорним дитячим закладом, консультативним пунктом для інших дошкільних закладів району, а допомагають нам у цьому наші батьки.   Напротязі чотирьох років показники ефективності взаємодії ДНЗ і сім'ї зросли.
Наші батьки проявляють стійкий інтерес до педагогічного процесу ДНЗ:відвідують святкові ранки, виховні та спортивні заходи. Підвищелась активність батьків на рівні не тільки спілкування з педагогом, але і конкретної допомоги та участі у святкових, спортивних змаганнях, інших видах діяльності ДНЗ: День знань, Новорічні свята на селі, Щедрівки та колядки, творчі майстерні.
Збільшилася  кількість відвідувань батьками педагогічних заходів просвітницького характеру: День відритих дверей, відвідування відкритих занять по підготовці дітей до школи, семінари, майстер-класи, зустрічі за «круглим столом», участь у «педагогічних мостах», ігрових тренінгах, скарбнички ідей, анкетування, тестування. Завдяки тісній співпраці підвищився авторитет педагога та інших працівників ДНЗ, виникли довірливі відносини між батьками та вихователями: проведення інструктажів з техніки  безпеки, групові та індивідуальні консультування, неформальні бесіди. Знизилась кількість претензій та агресивності батьків і педагогів по відношенню один до одного і, як наслідок, зменшення кількості спірних, конфліктних ситуацій, в закладі функціонує «скринька довіри».
Присутня солідарність і оптимізм батьків, відчуття ними своєї відповідальності, взаєморозуміння, захищеності, через усвідомлення дієвої допомоги педагога у вирішенні проблемних питань, що стосуються виховання, розвитку і навчання дитини: неодноразові районні семінари, участь у обласних, всеукраїнських конкурсах.
         Головна подія 2017-2018н.р. – грамота від "Обласного еколого-натуралістичного центру дітей та учнівської молоді" за активну участь в обласному конкурсі з озеленення та благоустрою навчальних закладів області "Школа- мій рідний дім" - номінація "Саду мого дивосвіт" та грамота департаменту освіти і науки Дніпропетровської облдержадміністрації за II місце в обласному конкурсі з озеленення та благоустрою навчальних закладів.
Це довгоочікувана перемога на яку так чекали наші маленькі вихованці.
        Важливо зазначити, що інтерес і активність батьків вихованців до спільної діяльності виник не випадково, його мотивували Чумаківська сільська рада на чолі з сільським головою Валентиною СТЕЦЬ, яка доклала максимум зусиль щодо покращення матеріально-технічної бази закладу, організації на високому рівні процесу харчування   та педагоги ДНЗ. Особливу роль у цьому зіграли вихователі, які мають великий педагогічний стаж та досвід роботи з дошкільниками, які створили міцний фундамент роботи з батьками, заснований на доброзичливому спілкуванні; індивідуальному підході; створення атмосфери взаємодопомоги і підтримки сім'ї в складних педагогічних ситуаціях.
       Таким чином, спільна робота педагогів з батьками вихованців, що реалізується через різноманітні форми, в процесі якої батьки мають можливість взаємодіяти зі своїми дітьми, відчувати дітей своїми партнерами, виховувати їх на особистому прикладі, бачити можливості своїх дітей, розширювати і вдосконалювати свої педагогічні можливості допомогла створити в дитячому саду атмосферу творчого спілкування, спільності інтересів, взаєморозуміння, підтримки, а також опору для ефективної взаємодії.
       У перспективі педагогічний колектив планує продовжувати і вдосконалювати роботу по взаємодії з батьками вихованців. Адже за словами великого  А.С.Макаренко  «Виховуючи дітей, нинішні батьки виховують майбутню історію нашої країни, а значить і історію світу.
Наші діти - це наша старість. Правильне виховання - це наша щаслива старість, погане виховання - це наше майбутнє горе, це наші сльози, це наша провина перед іншими людьми.»

Директор ДНЗ,
                А.Й.Притула




















Немає коментарів:

Дописати коментар